zondag 11 mei 2014

Otumfuo osei tutu 2





















Vandaag was het een grote dag voor de Ashanti in Kumasi! In het grote stadion van Kumasi werd de 15de verjaardag van de allerbelangrijkste chief van heel Ghana gevierd. Nana Otomfuo Osei Tutu de tweede. Men noemt ana niet the chief, maar wel the king. Hij betekent zeer veel voor Ghana en heeft dan ook zeer veel macht in Ghana samen met de president. Zijn 15de verjaardag lokte dan ook zeer veel toeschouwers in het stadion. De 15de verjaardag van Nana kon je dan ook op alle tv- zenders hier in Ghana volgen. Toen ik aankwam aan het stadion was het al zeer laat dit omdat ik vandaag ook mijn oma heb bezocht wat tevens een prachtig moment was. 11/05 wordt zeker en vast een dag om nooit meer te vergeten. Doordat we zo laat aankwamen aan het stadion had ik eigenlijk het geluk dat ik al the chiefs van Kumasi wonder boven wonder van dichtbij kon zien. Heel uitzonderlijk als je weet hoe veel volk er vandaag aanwezig was en ja hoor ik heb Nana van dichtbij gezien. Whauw! Dat men Ghana vroeger de goudkust noemde is nog steeds te zien bij de Ashanti. Al the chiefs droegen prachtige authentieke kleren en enorm veel goud. Ik kan uren vertellen over alles wat ik vandaag gezien en geleerd heb over de Ashanti, maar dat doe ik wel uitbundig in Belgiƫ. Waarschijnlijk zijn jullie allen benieuwd naar mijn oma. Wel hier is ze dan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten