Greater heigts international school

Afscheid nemen bestaat niet
De tijd gaat snel ! De acht stageweken zijn voorbij gevlogen. Voor we het wisten was de dag om afscheid te nemen van de school, de kleuters, de leerlingen en ... aangebroken. Mama Di de directrice heeft ons een afscheid gegeven om nooit te vergeten.De directrice vroeg of we naar de speelplaats konden komen. De gehele school stond ons op te wachten. Het was een echt kippenvel moment. Het afdelingshoofd van Nursery (kleuteronderwijs) gaf Iris en mij een prachtig afscheidswoord. Iris en ik kregen ook elk een spel Oware. Oware is een lokaal gezelschapsspelletje dat ik echt heel graag speel, maar ik moet nog veel oefenen vooraleer ik eens zal winnen denk ik. Nu kan ik beslist veel oefenen! Dank je wel ! Na het afscheidswoord werden de drummen bovengehaald en werd er flink voor ons gezongen en gedanst. Een moment om nooit meer te vergeten! Greathe Heigts International School I love you !!!


Godly Play
Tijdens mijn stageperiode hier op Greather Heigts International School wilde ik tevens mijn praktijkgedeelte over Godly Play ( bachelorproef) enkele keren uittesten. Het was zeer fijn om het scheppingsverhaal aan de kleuters hier te vertellen. Dat een Godly Play sessie een oase van rust kan uitstralen dat wist ik al, maar of dit ook bij de Ghanese cultuur zo rustgevend zou werken daar had ik geen idee van. Alle kinderen waren zeer rustig en genoten echt van de sessie. Het muzische domein is hier in de Ghanese cultuur minder ontwikkeld. Dit voelde ik opnieuw wanneer ik na de Godly Play sessie 'the wondering'  (gedeelte van de Godly Play sessie met open vragen) uitvoerde. Het was zeer fijn om een Godly Play sessie te geven. Ik weet opnieuw waarom ik koos voor Godly Play als bachelorproef. 

How to use the sockpuppets
Men zegt dat het beter is om iemand te leren vissen dan iemand de vis te geven. Zo dacht ik er ook over! Iris en ik gaven al een workshop sokpoppen maken, maar wat ben je met het kunnen maken van iets als je niet weet hoe dat iets te gaan gebruiken. Daarom gaven Iris en ik en workshop hoe sokpoppen te gebruiken. Tijdens deze workshop legden we de leerkrachten uit dat ze hun sokpop een naam en een karakter moesten geven. We oefenden samen hoe je een pop liet spreken en we gaven les over hoe je de poppen kan introduceren in de lessen. Als laatste legden Iris en ik uit hoe je de sokpoppen een verhaal kon laten vertellen. De welbekende poppenkast van bij ons. Eerst speelden Iris en ik een verhaal voor  en daarna maakten de leerkrachten volgens een bepaald stappenplan zelf een verhaal. De leerkrachten durfden, geloofde en ze speelden ook echt  zelf een verhaal d.m.v de sokpoppen. Geweldig! Ik was echt fier op hen! Deze workshop heeft me echt een energie boost gegeven. Prachtig !!!



Tales of Ghana
Elke kleuterjuf is dol op sprookjes, prentenboeken, volksverhalen en ...
Ik wilde dan ook zeer graag wat meer te weten komen over de verhalen die men hier aan de kleuters vertelt. Ik ging op zoek in de bibliotheek van de school en vond enkele verhaaltjes die me typisch Ghanees leken. Tales of Ghana. Anancy the spider is een zeer gekend figuur in tal van prentenboeken hier in Ghana. Anancy is een spin die zeer koppig is en steeds wat beleefd. Elk verhaal van Anancy eindigt dan ook met een mooie levensles. Het is leuk om prentenboeken, verhalen te lezen die een andere cultuur als doelgroep voor ogen hebben. In The tales of Ghana speelt het verhaal zich vaak af in the bush. The chief komt ook veelvuldig voor in deze verhalen en ga zo maar door. Door deze verhalen te lezen voel je nog beter hoe de cultuur in elkaar zit. Hun leefwereld wordt door het lezen van deze verhalen voor ons als westerling nog duidelijker.



Schoolparty!
Vandaag hadden Iris en ik het zeer moeilijk om de leerlingen, kleuters en de leerkrachten te herkennen. Dit omdat het vandaag een zeer speciale dag was op de school. De laatste dag school vooraleer de vakantie kon beginnen. Iedereen kwam uitgedost naar de school. Geen schooluniform vandaag. Heel lief om al die meisjes in Afrikaanse prinsessenjurkjes te zien. Ook de jongetjes waren erg knap gekleed. Sommige kleuters leken wel een danser, chief of een bruidegom te zijn. Geweldig! Iedereen moest uiteraard op de foto. De schoolfotograaf had zijn werk hoor. De kinderen kregen vandaag geen les. Wel speelden ze buiten spelletjes en er werd heel wat gesnoept, gegeten en gedronken. Alle kinderen hadden lekkere maaltijden mee naar school, snoepjes,... en ook wij kregen van de kinderen de nodige portie koekjes. Wat een dag !


Crèche
De school hier is eveneens voorzien van een crèche. Er zijn drie crècheklassen en kinderen kunnen naar de crèche komen met als voorwaarde dat ze kunnen lopen. In elke klas van de crèche staan er wel twee of drie juffen. Wat een luxe! Ook zijn er op de school zorgjuffen. Deze zorgjuffen zijn er vooral voor de fysieke zorg van de kinderen. Pampers verversen en ... Ik had vanuit België een zak met 200 plastic balletjes meegebracht. Dankzij de sessie bodymap die ik kreeg op KAHO Sint-Lieven wist ik perfect wat ik allemaal met deze balletjes kon doen. Ik wilde kijken waar en met welke klas ik dit aanbod het beste kon uitwerken. De crèche hier op de school lijkt het meeste op het kleuterklassen van bij ons. De kinderen uit Nursery (kleuterklas) zitten jammer genoeg aan bankjes dus de balletjes introduceren bij de crèche leek me het beste. De kinderen uit de créche hebben gedurende de dag één uurtje floortime  Dit kan je vergelijken met de Speelwerkplekken van bij ons, maar dan in de Ghanese versie. De kinderen uit de créche zijn eerder de peuters van bij ons. Echte baby's zijn het zeker niet. Toen ik vroeg hoe oud ze waren vertelden de leerkrachten me 2-2,5-3 jaar. Mijn favoriete leeftijd! Geweldig! Ik ben dol op peuters. Ik liet de peuters eerst experimenteren met de balletjes, maar het was al gauw duidelijk dat ze die voor het eerst in hun handen hadden. De leerkrachten en ik deden allerlei oefeningetjes voor en de peuters konden ons dan nadoen. Het was echt zeer leuk. Ik ga zeker nog een paar keer langs in de crèche wanneer ze het uurtje: floortime hebben. Zo kan ik nog wat meer oefeningetjes uitvoeren met de kleintjes en kan ik ze tevens aanleren aan de leerkrachten.


Ropeskipping
Iris en ik kregen de vraag van mama Di, de directeur van de school of we enkele klassen wilden leren touwtje springen. Uiteraard zeiden we daar geen neen tegen. De eerste keer lieten we de ropeskipping plaatsvinden op de speelplaats, maar al gauw kwamen er een 100-tal kinderen op ons af . Dit zorgde dan ook voor een goede portie chaos. We bespraken met de directie of we niet één klas per keer konden leren touwtje springen. Zo konden we de kinderen beter begeleiden en organisatorisch gezien had dit alleen maar voordelen. We besloten om volgende keer de ropeskipping op een andere plaats te laten doorgaan en  we zouden dit  maar één klas tegelijkertijd uitvoeren. De kinderen waren dolenthousiast, maar we zullen nog veel moeten oefenen met hen. Logisch! Ropeskipping is voor hen absoluut niet gekend. Iris en ik willen vanaf nu de leerlingen van Grade 2 zo veel mogelijk kansen geven om het touwtje springen aan te leren tijdens de pauzes.


Teaching one by one
Heel wat kleuters en leerlingen zitten hier achterop wat hun ontwikkelingsniveau betreft. Iris en ik geven dan ook heel wat kleuters en leerlingen bijles. Ik geef zowat zeven leerlingen per week bijles. Ik begeleid hen individueel en na week 6 begin ik toch dat tikkeltje vordering te zien in hun ontwikkeling. De eerste weken was het moeilijk omdat we helemaal niets van hun beginsituatie wisten. We vroegen dit aan de leerkrachten, maar een ruim en goed beeld konden ze ons niet geven. We moesten er dus maar zelf achter komen waar we de kleuters en leerlingen konden mee helpen. Hel wat kleuters hebben problemen hier met letters herkennen en goed schrijven. Ook het getalbegrip tot tien onder de knie krijgen is bij de meeste kleuters zeer zwak. De dagen van de week kennen ze niet en de kleurenkennis is bij velen een ramp. Ik speel met de kleuters spelletjes om hieraan te werken. Spelletjes met mijn dobbelsteen, stenen om het getalbegrip meer eigen te maken. Speelse opdrachtjes met de stoplichtletters en nog veel meer. Ik voel nu dat ik hier zeker iets bereik met de kleuters en dat geeft toch de nodige voldoening.






Movement breaks
Iris en ik vonden dat het dringend tijd werd om de leerkrachten hier eens een workshop te geven rond bewegingstussendoortjes. Dit omdat de kinderen hierop school zowel de kleuters als de leerlingen van de lagere school erg lang moeten stilzitten. Dit van 07.30u 's morgens tot 16.00u in de namiddag. Iris en ik vertaalden zowat 17 bewegingstussendoortjes naar het Engels. Deze zijn ondertussen al elk 25 keer gekopieerd want we willen voor elke klas een boekje maken vol bewegingstussendoortjes, maar uiteraard moesten we de leerkrachten hier eerst leren wat bewegingstussendoortjes zijn, hoe je ze in de klas uitvoert en waarom. Iris en ik gaven twee dagen op rij in de namiddag één uurtje workshop. Dit eerst aan alle leerkrachten van de lagere school. Welke allemaal mannen zijn! Dat was wel gek om aan zo veel mannelijkheid tegelijkertijd een workshop te geven. De tweede dag gaven we de workshop aan de leerkrachten van Nursery. De leerkrachten kleuteronderwijs van bij ons. We voerden samen de bewegingstussendoortjes uit. Iris, ik en de leerkrachten hebben wat afgelachen! Samen bewegingstussendoortjes uitvoeren met de Ghanese leerkrachten werkt echt wel op je lachspieren!




Elizabeti's doll
Eén van mijn meest geslaagde lesjes beeld hier is het maken van een eigen baby door middel van een steen.  Hier heb je amper tot geen materiaal om te knutselen. Stenen kan je hier gelukkig wel makkelijk vinden. Het was wel een hele klus om stenen te vinden voor drie klassen. Ik heb zo een 100-tal stenen moeten zoeken. En ja ik heb ze gevonden. Ik vertelde de kleuters het verhaal van Elizabetti's doll. Dit verhaal gaat over een kleuter die in Afrika leeft en die typisch Afrikaanse dingen doet: haar mama helpen met koken, de was doen, water gaan halen en ... In dit verhaal krijgt Elizabetti een baby broertje. Elizabetti wil zelf ook graag een baby en ze gaat op zoek. Ze besluit om van een steen een baby te maken en daar doet ze dan alles mee wat haar mama met haar baby broertje doet. Na het verhaal maakten de kleuters hun eigen baby gemaakt van stenen en van restjes stoffen welke ik nog had van de workshop. De kleuters bedachten een naam voor hun baby en ze waren echt dolenthousiast.  De kleuters waren zeer gelukkig met hun babysteen. Ik dus ook !!!




Sokpoppen maken
De lessen hier kunnen naar mijn mening speelser aangepakt worden. Daarom stelde ik de directie en de leerkrachten voor om een workshop: hoe sokpoppen maken te geven. De directie vond het een goed idee en de leerkrachten keken er alvast naar uit. Voor enkele cedi's kocht ik hier in een winkeltje knoopjes, naald, draad en superlijm. Nu moest ik nog karton zien te vinden. Ik besloot om lege brikjes te gebruiken. Hier in Ghana zijn heel wat naaiateliers waar je kleedjes kan laten maken. Ik trok mijn stoute schoenen aan en ging rond in allerlei naaiateliers om restjes stof te vragen. Al gauw kreeg ik een hele zak mee naar huis met allerlei prachtige restjes van Afrikaanse stoffen. De sokpoppen decoreren was nu geen probleem meer. Na al het materiaal bij elkaar te hebben verzamelt kon de workshop van start gaan. Ik gaf de workshop aan vijf leerkrachten en morgen en overmorgen doe ik dit opnieuw met vijf andere leerkrachten. De leerkrachten waren enorm enthousiast. Ik legde alles stap voor stap uit in het Engels en toonde alles voor. Daarna maakten de leerkrachten stap voor stap hun eigen sokpop. Volgende week zal ik de leerkrachten een workshop geven: hoe een pop gebruiken tijdens de lessen. De leerkrachten vonden het geweldig en ik ook! Zie hier de prachtige sokpoppen welke de leerkrachten zelf gemaakt hebben.






Stoplichtletters
Op de school hier schrijven alle kinderen in drukletters. De kinderen hier vormen een bepaalde letter op allerlei manieren. Ik besloot daarom om tijdens mijn bijlessen hieraan te werken. Zo oefende ik vandaag met een kleuter de letter e. Dit door middel van stoplichtletters. Deze kan je zien op de onderstaande foto.  De kleuter  schreef een letter e op een totaal verkeerde manier. Na het inoefenen met de stoplichtletters schreef de kleuter een prachtige letter e welke correct gevormd was. Ik was enorm fier!!! Geweldig toch! Ik ben echt blij dat ik de kleuters hier wat bijleer. Dit is helemaal niet zo vanzelfsprekend zoals de meeste denken. Diegene die al in een Afrikaanse school geweest zijn kunnen dit bevestigen! Ik besloot om voor nursery 3a,b,c en nursery 4a,b en c stoplichtletters te maken. (2de en 3de kleuterklas) Voor zes klassen stoplichtletters maken over alle letters van het alfabet is een hele klus. Gelukkig kunnen we hier kopiëren en lamineren op de school. Het enige dat ik moet doen is van elke letter een stoplichtletter maken door elke letter  een groene, oranje en rode bol te geven. Wanneer ze klaar zijn wil ik de leerkrachten een workshop geven over de stoplichtletters en hoe ze die moeten gaan gebruiken tijdens de lessen. De kleuters hebben hier een lesuur next table waar ze één uur oefenen met lezen, signaalkaartjes en ... Tijdens deze les wil ik graag de stoplichtletters introduceren en dit goed gaan begeleiden. Dit moet lukken! Ik ben er zeker van ! Wanneer ik ze volgende week kan introduceren kan ik dit aanbod enkele weken goed begeleiden zodat de leerkrachten en de kleuters de werking van de stoplichtletters onder de knie hebben.


Sign Language
Ik heb net ontdekt dat ze in de 3de kleuterklas 1 uur per week gebarentaal krijgen. Fijn! Ik besloot om deze les mee te volgen en dat zal ik elke week doen vanaf nu! Fijn toch dat je buiten lesgeven hier ook zelf les kan volgen. Dagbani lessen volgde ik al, maar vanaf nu zal ik ook elke donderdag terug les volgen in de 3de kleuterklas! Ik heb vandaag al heel wat bijgeleerd over de gebarentaal. Dank je wel, goedemorgen, papa, mama, opa, oma, applaudisseren en nog veel meer gebaren heb ik vandaag in Nursery 4 geleerd! Dank je wel meester Yussif!

Liesje gaat mee naar de klas!
Voor mijn volgende les art besloot ik dat niet ik, maar Lies les zou geven. Liesje is een pop welke ik op stage heel veel heb gebruikt. Ik nam Liesje dus ook mee naar de klas in Ghana. Liesje zat op mijn rug in een draagdoek toen ik de klas binnenkwam. Geweldig! Alle kinderen van de klas hebben wel enkele minuten liggen lachen. Een living puppet hadden de kleuters waarschijnlijk nog nooit gezien en dat Liesje in een draagdoek zat sloot perfect aan bij hun leefwereld. Het was en zeer fijne les en een groot succes. Liesje gaf les over allerlei ronde voorwerpen die ze had gezien toen ze naar school kwam. Daarna tekende we samen een fietsband,een zon, ... en zongen we het liedje: i saw the sun go under in the sea....
Ook de bijlessen zijn zeer leuk. Het is fijn om kleuters te helpen die wat achterop zitten. Op de onderstaande collage kan je Liesje zien en een kleuter welke ik bijles geef over het getalbegrip tot 10 en het 'lezen'.


De eerste les !
Ik geef aan nursery 3 a,b en c art.  Dit zijn de kinderen uit de 2de kleuterklas. Art staat gelijk aan de lessen beeld, knutselen van bij ons in België. Ik geef dus zes lessen beeld per week. Een echte uitdaging voor mij! Knutsel lesjes uitvinden is niet moeilijk, maar als je geen scharen, verf, lijm of... hebt is het ECHT een uitdaging hoor. Ook geef ik zes keer bijles. De bijlessen hier op school worden gegeven buiten de klaslokalen. Dit onder een boom in de schaduw. Je geeft dan bijles aan één of maximum twee kleuters tegelijkertijd. De kleuters kunnen vaak hun eigen naam nog niet schrijven of ze zijn achter met lezen. Ja je leest het goed! Kleuters die achterop zitten met lezen! Het onderwijs verschilt hier enorm. Je kan het je niet inbeelden. De eerste les art begon ik door België voor te stellen. We besproken de Belgische vlag, welke ik mee had vanuit België. Uiteraard werden frietjes en chocolade ook besproken. Dan liet ik manneke pis zien! Wat vonden ze dat oooo zoooo grappig. This is a little man who is doing Whiwi. Whiwi is hier het lokale woordje voor pipi doen. De hele klas vond het grappig. Ik vertelde een verhaal over manneke pis die België beu was. Hij nam het vliegtuig naar een ander land genaamd 'whiwilili, maar whiwilili had jammer genoeg geen vlag. Ik besprak met de kleuters de vlaggen die buiten op de speelplaats te zien waren. Welke kleuren heeft de Canadese, Nederlandse, Ghanese vlag? Alles werd uitvoerig besproken. Dan was het tijd om zelf een vlag te creëren voor manneke Pis zijn nieuwe land: Whiwilili. Hieronder kan je enkele resultaten zien van de prachtige creaties van de gemaakte vlaggen van Nursery 3.























Eerste schooldag
Na een weekje acclimatiseren was het tijd voor onze eerste schooldag. Om 06.30u stonden we op om zeker om 08.00u op school te zijn. Om 08.00u starten de lessen! Het is zeker 40 minuten fietsen naar de school. De hitte en de zandwegen zijn echt nog wennen. Ik keer met een goede conditie terug naar België dat weet ik nu al. Eens aangekomen op de school hadden we er onmiddellijk zin in. Echt één van de grotere scholen. Greater heigts international school telt maar liefst 800 leerlingen. Kinderen van 12 maanden kunnen hier zelfs al terecht. Ze gaan dan naar de crèche. Daarna gaan ze naar the nursery school (kleuterschool) en daarna naar the primary school   (lagere school). Tegen volgend schooljaar wil de school enkele lokalen bijbouwen. Dit voor kinderen ouder dan 12 jaar. De middelbare school. De directeur is een Canadese vrouw met een warm hart en een goede visie op onderwijs. Na enkele uren observeren in de klassen viel het ons op dat het niet makkelijk is om deze westerse visie doorheen de Ghanese cultuur te laten doorsijpelen.. Ik observeerde in nursery 4 (3de kleuterklas). Wat een verschil! Ik zie amper of zelfs geen gelijkenis met ons onderwijs! De leerlingen uit nursery 4 hebben al fysica, wetenschap, rekenlessen en ... Het is heel hard aanpassen voor mij. Wat een uitdaging !!!
Hieronder zie je een foto van nursery 4 (3de kleuterklas).























Ubunti
Vooraleer de leerlingen hun middagmaal mogen verorberen gaan ze allen naar buiten. De leerlingen zingen dan samen met de leerkrachten het volkslied en zingen allerlei andere liederen. Deze liederen gaan vooral over het dankbaar zijn van ons voedsel, het leven en het hebben van elkaar. Dit dagelijks ritueel straalt echt samenhorigheid uit. Ubunti heet dat hier. Waarom doen wij dit in België niet? Jeugdbewegingen doen dit wel vaak, maar op scholen heb ik dit ritueel nog niet ervaren. Ik vind dit een mooi gebeuren. Op deze manier straal je echt als ' school'. Na het zingen van de liederen keren alle leerlingen terug naar hun eigen klas terug en gaat men lunchen.



5 opmerkingen:

  1. G E W E L D I G :D

    Ik mis je!
    Geniet er nog enorm van!

    Dikke Knuf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. DANK U !!!

    Ik mis je ook wel hoor :)
    Ik geniet!!! Wees maar zeker ...

    kusje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tijd vliegt daar waarschijnlijk :)
    Ik begin bijna met ingroeistage nu, ook spannend voor mij!
    Ik ga écht blij zijn als ik je - eindelijk - terugzie!
    maar voor het zover is, geniet nog van elke dag daar want tziet er daar echt nice uit!

    Dikke X!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo!

    De tijd vliegt inderdaad voorbij! :)
    Ik heb er nu al zes stageweken opzitten.
    Nog twee te gaan. Veel succes met je ingroeistage!!!
    Je gaat dat super goed doen :)
    Ik ga ook blij zijn als ik u terug zie....
    Dikke knuffel :)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ouh Sarah die foto met je oma. Wat fijn!
    En je haar! Zo leuk ! Het staat je mooi!

    XxX
    Dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen