vrijdag 28 maart 2014

Duivelskinderen? Eén voor één zijn het ENGELTJES !!!

Iris en ik vernamen van enkele vrijwilligers van Ontmoet Afrika dat er op woensdag, donderdag en vrijdag in het stadion van Tamale Olympische spelen werden georganiseerd voor kinderen met een beperking. Enkele vrijwilligers hier vroegen of we geen zin hadden om een handje toe te steken en de kinderen te begeleiden met sporten, ze te trainen en ze op donderdag en vrijdag ook echt aan te moedigen bij het uitvoeren van de sporten. Iris en ik vonden dit een zeer aantrekkelijk aanbod en tevens is het ook zeer leerrijk. We kregen de goedkeuring van de directie van onze school en vertrokken met veel enthousiasme naar het stadion. De eerste kennismaking met de Ghanese organisatie was zeer chaotisch om 08.00u gingen we van start met de Olympische spelen, maar 08.00u werd 11.00u 's morgens. Ik stoorde me er niet echt aan, maar geduld hebben en flexibel zijn is hier echt hard nodig. Iris werd verantwoordelijke voor de openingsceremonie en ik voor de uitreiking van de medailles, maar uiteindelijk wanneer je dan als verantwoordelijke je taken wil uitvoeren is er steeds wel een Ghanees die het van je overneemt. Heel gek hoor, maar ik stoorde er me niet aan. Ik vond het allerbelangrijkste en het leukste dat de kinderen, atleten noemden we ze eigenlijk de voorbije drie dagen echt een zeer mooie tijd hebben gehad. De typische olympische spelen zoals kogelstoten, verspringen, voetbal en ... kwamen aanbod. Iedereen ging met een medaille naar huis. Als afsluiter van dit evenement gingen we met z'n allen in een grote kring staan en gaven we elkaar een hand. De organisator van dit evenement riep door de microfoon dat we allemaal broeders en zussen zijn. Het kwam er op neer dat we moeten houden van mensen met een beperking en dat we deze meer in de maatschappij moeten brengen. Het waren zeer mooie woorden die mij echt warm maakte. Zeker wanneer je weet dat kinderen met een beperking hier vaak uitgestoten worden door de familie en bekeken worden als duivelskinderen. Jammer! Ik en de atleten hebben er een erg mooie 3-daagse opzitten. Ik vond het een zeer mooie ervaring en ik ben zeer blij dat ik deze kans gekregen heb. keuzestage valt normaal gezien weg voor diegene die buitenlandse stage doen, maar nu heb ik toch ook mijn portie buitengewoon onderwijs gehad! Misschien toch nog maar één jaartje extra studeren ...  :)

2 opmerkingen:

  1. Stage in buitengewoon onderwijs in het Zuiden... jij wil het ook allemaal hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alle kansen die je krijgt moet je grijpen e mevrouw ! Twas zeer fijn ... Echt waar :)

    BeantwoordenVerwijderen