zaterdag 8 maart 2014

Girlpower

Who run the world? Girls!!!
Dat vrouwen het sterkere geslacht waren daar was ik reeds van overtuigd, maar hier in Ghana wordt dit nogmaals bevestigd. Vrouwen dragen hier echt alles op hun hoofd. Ik denk dat hun halswervels van staal gemaakt zijn! Ik ging met een andere vrijwilliger gisteren naar de markt in Tamale stad. Dit samen met de vrouw uit zijn gastgezin. Nick wilde trakteren omdat hij terug naar Nederland ging reizen. Uren liepen we rond op de markt. Fatima, de vrouw uit Nicks gastgezin haar kom op haar hoofd werd steeds zwaarder, maar geen probleem hoor. In de kom zaten zakken rijst, zakken tomaten, eieren,... De kom woog makkelijk 10-15 kg. Fatima had dan ook nog Bia (de baby) op haar rug gebonden. Het zweet liep van haar gezicht, maar er leek niets aan de hand te zijn. Deze ochtend kwam er ook een vrouw langs onze compound om spullen te verkopen. Men komt wel vaker met spullen langs om aan huis te verkopen. Zo was het vroeger bij ons ook, toch? Op de foto kan je een vrouw zien die bij ons langskwam om allerlei spullen te verkopen. Ik denk dat de gehele toren van emmers en andere spullen in haar kom meer lengte bevatte dan haar gehele lichaamslengte. De vrouwen werken hier heel hard! Ze maken ook het eten, zorgen voor de baby's,.... Girlpower vind ik zelfs nog licht uitgedrukt!
Dikke bravo voor de Ghanese vrouwen hier.

1 opmerking: